Nowe trendy w projektowaniu platform e-commerce
Według badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” opracowanego przez Mobile Institute za rok 2020, już 72% internautów robi zakupy przez internet. Prawie 30% internautów zwiększyło częstotliwość tych zakupów w związku z kryzysem pandemicznym. Sprzedawcy starają się wykroić jak największy kawałek tego tortu dla siebie. W tym celu muszą być na bieżąco z potrzebami konsumentów i panującymi w internecie trendami. Jest to warunek konieczny, aby stworzyć i utrzymać przewagę konkurencyjną na tym dynamicznym rynku. Design i funkcjonalność platformy B2B i sklepu internetowego to kluczowe czynniki, które decydują o tym, czy klient złoży zamówienie, czy też jednym kliknięciem przejdzie do strony konkurencji. Sprawdź jak budować swoją przewagę w oparciu o nowoczesny i ciekawy design.
Strona produktu jako Landing Page
Standardowe strony produktu ewoluują i coraz bardziej zbliżają się formą do landing page (czyli strony docelowej, zwanej również stroną lądowania. Strony tego typu to narzędzia uważane za obowiązkowy element wielu kampanii marketingowych). Są rozbudowywane o sekcje z uzupełniającymi materiałami, filmami, prezentacjami 3D, opiniami czy argumentami, które utwierdzają klienta w tym, że zakup danego produktu będzie dobrą decyzją. W dobie pandemii, kiedy nie ma możliwości zobaczenia towaru w sklepie stacjonarnym, strona produktu może być jedynym miejscem, które przekona (lub nie) klienta do zakupu, więc jej znaczenie jest jeszcze większe.

Co więcej, nawiązując do badań firmy McKinsey&Company, prawie 80% sprzedawców B2B woli kupować zdalnie i docenia możliwość samodzielnego złożenia zamówienia online, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z handlowcem. Okazuje się zatem, że zakupy online stają się standardem dla wielu firm. W tym modelu można wygrać dbając o prezentowanie asortymentu w jak najbardziej atrakcyjny sposób i dostarczając o nim wszelkich potrzebnych informacji.
Zobacz przykłady platform, w których ten trend mocno wpływa na strony produktów:
Minimalizm, geometria
Jak mówi znane przysłowie – co za dużo, to nie zdrowo. Ta zasada panuje też w projektowaniu platform dla e-commerce już od dłuższego czasu. Styl minimalistyczny jest obecnie dominujący w projektowaniu – jego istotą jest czytelność
i prostota witryny.
Dobrym rozwiązaniem jest również stosowanie geometrycznego układu elementów, co skutkuje u użytkowników sklepu poczuciem porządku i ładu. Ponadto, klienci bardziej skupiają uwagę na produktach, a nie na ozdobnikach, a w efekcie – są w stanie szybciej wybrać produkt i podjąć decyzję o zakupie. Takie zabiegi sprawiają, że strona wygląda na bardziej profesjonalną.
Zobacz przykłady minimalistycznych platform e-commerce:
Elementy 3D, interaktywność, animacje, odręczne rysunki

Minimalistyczne layouty są obecnie wzbogacane dynamicznymi grafikami, odręcznymi rysunkami, animacjami, filmami czy interaktywnymi elementami, które zwiększają atrakcyjność witryny i zapadają klientom w pamięć. Takie rozwiązania – odpowiednio użyte – mogą wzbudzić zainteresowanie użytkownika, a jeśli umożliwimy klientowi interakcję (np. poprzez wybór koloru tła), to dodatkowo zwiększymy jego poczucie komfortu podczas przeglądania witryny.
Zobacz platformy, gdzie interaktywność i animacje grają pierwsze skrzypce:
Galeria produktów – niesymetryczne i niekonwencjonalne rozwiązania
Zobacz przykłady zaskakujących i nietypowych galerii:
Kluczowe elementy nawigacji w nowej odsłonie
Dobra nawigacja strony to podstawa. Każdy użytkownik chce trafić w szybki i łatwy sposób do miejsca lub produktu, który go najbardziej interesuje. Dlatego też udostępnienie inteligentnej wyszukiwarki na stronie, która realnie pomaga w znalezieniu poszukiwanego asortymentu, stanowi klucz do sukcesu. Nie mniejszą rolę pełni właściwe umiejscowienie i design kluczowych dla procesu sprzedaży przycisków oraz elementów nawigacji.
Trendy kierują nas obecnie w stronę skupiania uwagi użytkownika na konkretnym działaniu, jakie w danym momencie wykonuje poprzez np.:
- rozwijanie menu głównego na cały ekran, kiedy użytkownik zapoznaje się z jego opcjami,

- wyszukiwarki, które powiększają się na cały ekran i skupiają uwagę na procesie wyszukiwania wygaszając wszystkie elementy tła w momencie wpisywania fraz.
W najbliższej przyszłości przewiduje się, że ważne zmiany w branży e-commerce będą dotyczyć nawigacji opartej o interfejs głosowy (np. umożliwienie klientowi wyszukiwania produktów za pomocą komend głosowych) oraz neumorfizmem (sposób projektowania elementów witryny tak, by nie były one płaskie lecz uzyskiwały głębię poprzez grę cieniem).
Zobacz przykłady ciekawej nawigacji w głównym menu sklepu:
RWD oraz projektowanie w duchu mobile first
Atrakcyjna wizualnie platforma e-commerce to platforma zaprojektowana zgodnie z techniką RWD (Responsive Web Design). Estetyka musi iść w parze z wygodą korzystania niezależnie od rozmiaru urządzenia, na którym użytkownik przegląda stronę.

W związku z dynamicznym wzrostem popularności smartfonów, podstawą tworzenia stron e-commerce jest podejście mobile first, zgodnie z którym platforma jest projektowana najpierw na urządzenia przenośne, następnie zaś – dostosowywana do większych urządzeń. Takie rozwiązanie pomaga na zwiększenie wydajności działania systemu oraz stworzenie designu zawierającego jedynie niezbędne elementy.
Zobacz przykłady systemów, których obsługa na smartfonie to przyjemność:
Personalizacja na bazie danych o użytkownikach
Każdy klient jest wyjątkowy i ma inne potrzeby. To, co może być odpowiednie dla osób skupionych na wydajności produktu, dla klientów ceniących sobie design będzie niewystarczające.
Sprzedawca, wysyłając informacje o nowych produktach, powinien starannie selekcjonować grupy odbiorców i nie wysyłać np. ofert dotyczących produktów dla młodzieży do osób dojrzałych.
W zaawansowanych platformach e-commerce możliwe jest zbieranie szczegółowych danych dotyczących np. przeglądanych produktów, historii zakupów czy struktury koszyka i wykorzystywanie ich w procesie sprzedaży. Na ich podstawie możliwe jest wysyłanie do klienta spersonalizowanych zapytań ofertowych czy akcji promocyjnych. Klient nie otrzymuje również nachalnych, niepasujących do jego profilu zakupowego reklam. Wszystko to przekłada się na lepsze wyniki sprzedaży oraz wyższą lojalność klientów wobec sklepu/platformy B2B.
Zobacz przykład oferty i szaty graficznej dopasowanej do preferencji użytkownika:
Podsumowanie
Porozmawiajmy o wdrożeniu w Twojej firmie
Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wdrożenia platformy inTradus Enterprise SaaS w swojej firmie? Wypełnij poniższy formularz, a my oddzwonimy do Ciebie i umówimy konsultację.