Blog

Nowe trendy w projektowaniu platform
e-commerce

grafika - artykuł platformy b2b

Nowe trendy w projektowaniu platform e-commerce

E-commerce z roku na rok charakteryzuje coraz większy wzrost, a w wyniku ograniczeń w handlu tradycyjnym związanych z pandemią koronawirusa, nie da się już pominąć jego kluczowego znaczenia dla biznesu w niemal każdej branży. Jest to również niezwykle konkurencyjny rynek, na którym podążanie za trendami jest kluczem do sukcesu.

Według badania „Omni-commerce. Kupuję wygodnie” opracowanego przez Mobile Institute za rok 2020,  już 72% internautów robi zakupy przez internet. Prawie 30% internautów zwiększyło częstotliwość tych zakupów w związku z kryzysem pandemicznym. Sprzedawcy starają się wykroić jak największy kawałek tego tortu dla siebie. W tym celu muszą być na bieżąco z potrzebami konsumentów i panującymi w internecie trendami. Jest to warunek konieczny, aby stworzyć i utrzymać przewagę konkurencyjną na tym dynamicznym rynku. Design i funkcjonalność platformy B2B i sklepu internetowego to kluczowe czynniki, które decydują o tym, czy klient złoży zamówienie, czy też jednym kliknięciem przejdzie do strony konkurencji.  Sprawdź jak budować swoją przewagę w oparciu o nowoczesny i ciekawy design.

Strona produktu jako Landing Page

Standardowe strony produktu ewoluują i coraz bardziej zbliżają się formą do landing page (czyli strony docelowej, zwanej również stroną lądowania. Strony tego typu to narzędzia uważane za obowiązkowy element wielu kampanii marketingowych). Są rozbudowywane o sekcje z uzupełniającymi materiałami, filmami, prezentacjami 3D, opiniami czy argumentami, które utwierdzają klienta w tym, że zakup danego produktu będzie dobrą decyzją. W dobie pandemii, kiedy nie ma możliwości zobaczenia towaru w sklepie stacjonarnym, strona produktu może być jedynym miejscem, które przekona (lub nie) klienta do zakupu, więc jej znaczenie jest jeszcze większe.

grafika - artykuł platformy b2b

Co więcej, nawiązując do badań firmy McKinsey&Company, prawie 80% sprzedawców B2B woli kupować zdalnie i docenia możliwość samodzielnego złożenia zamówienia online, bez konieczności bezpośredniego kontaktu z handlowcem. Okazuje się zatem,  że zakupy online stają się standardem dla wielu firm. W tym modelu można wygrać dbając o prezentowanie asortymentu w jak najbardziej atrakcyjny sposób i dostarczając o nim wszelkich potrzebnych informacji.

Minimalizm, geometria

Jak mówi znane przysłowie – co za dużo, to nie zdrowo. Ta zasada panuje też w projektowaniu platform dla e-commerce już od dłuższego czasu. Styl minimalistyczny jest obecnie dominujący w projektowaniu – jego istotą jest czytelność
i prostota witryny.

Dobrym rozwiązaniem jest również stosowanie geometrycznego układu elementów, co skutkuje u użytkowników sklepu poczuciem porządku i ładu. Ponadto, klienci bardziej skupiają uwagę na produktach, a nie na ozdobnikach, a w efekcie – są w stanie szybciej wybrać produkt i podjąć decyzję o zakupie. Takie zabiegi sprawiają, że strona wygląda na bardziej profesjonalną.

Zobacz przykłady minimalistycznych platform e-commerce:

Elementy 3D, interaktywność, animacje, odręczne rysunki

grafika - artykuł platformy b2b

Minimalistyczne layouty są obecnie wzbogacane dynamicznymi grafikami, odręcznymi rysunkami, animacjami, filmami czy interaktywnymi elementami, które zwiększają atrakcyjność witryny i zapadają klientom w pamięć. Takie rozwiązania –  odpowiednio użyte – mogą wzbudzić zainteresowanie użytkownika, a jeśli umożliwimy klientowi interakcję (np. poprzez wybór koloru tła), to dodatkowo zwiększymy jego poczucie komfortu podczas przeglądania witryny.

Zobacz platformy, gdzie interaktywność i animacje grają pierwsze skrzypce:

Galeria produktów – niesymetryczne i niekonwencjonalne rozwiązania

Standardowe widoki galerii zdjęć w sklepach internetowych nie są już trendy. Nowością jest stworzenie niekonwencjonalnej galerii, która nie tylko będzie przyciągać uwagę klientów, ale może w pierwszej chwili ich nawet zszokować. Efekt zaskoczenia połączony z wysoką estetyką i świetną jakością zdjęć, pozwala na wyróżnienie się strony w gąszczu konkurencji.

Zobacz przykłady zaskakujących i nietypowych galerii:

Kluczowe elementy nawigacji w nowej odsłonie

Dobra nawigacja strony to podstawa. Każdy użytkownik chce trafić w szybki i łatwy sposób do miejsca lub produktu, który go najbardziej interesuje. Dlatego też udostępnienie inteligentnej wyszukiwarki na stronie, która realnie pomaga w znalezieniu poszukiwanego asortymentu, stanowi klucz do sukcesu. Nie mniejszą rolę pełni właściwe umiejscowienie i design kluczowych dla procesu sprzedaży przycisków oraz elementów nawigacji. 

Trendy kierują nas obecnie w stronę skupiania uwagi użytkownika na konkretnym działaniu, jakie w danym momencie wykonuje poprzez np.:

  • rozwijanie menu głównego na cały ekran, kiedy użytkownik zapoznaje się z jego opcjami,
grafika - artykuł platformy b2b
  • wyszukiwarki, które powiększają się na cały ekran i skupiają uwagę na procesie wyszukiwania wygaszając wszystkie elementy tła w momencie wpisywania fraz.

W najbliższej przyszłości przewiduje się, że ważne zmiany w branży e-commerce będą dotyczyć nawigacji opartej o interfejs głosowy (np. umożliwienie klientowi wyszukiwania produktów za pomocą komend głosowych) oraz neumorfizmem (sposób projektowania elementów witryny tak, by nie były one płaskie lecz uzyskiwały głębię poprzez grę cieniem).

RWD oraz projektowanie w duchu mobile first

Atrakcyjna wizualnie platforma e-commerce to platforma zaprojektowana zgodnie z techniką RWD (Responsive Web Design)Estetyka musi iść w parze z wygodą korzystania niezależnie od rozmiaru urządzenia, na którym użytkownik przegląda stronę.

grafika - artykuł platformy b2b

W związku z dynamicznym wzrostem popularności smartfonów, podstawą tworzenia stron e-commerce jest podejście mobile first, zgodnie z którym platforma jest projektowana najpierw na urządzenia przenośne, następnie zaś – dostosowywana do większych urządzeń. Takie rozwiązanie pomaga na zwiększenie wydajności działania systemu oraz stworzenie designu zawierającego jedynie niezbędne elementy.

Zobacz przykłady systemów, których obsługa na smartfonie to przyjemność:

Personalizacja na bazie danych o użytkownikach

Każdy klient jest wyjątkowy i ma inne potrzeby. To, co może być odpowiednie dla osób skupionych na wydajności produktu, dla klientów ceniących sobie design będzie niewystarczające.

Sprzedawca, wysyłając informacje o nowych produktach, powinien starannie selekcjonować grupy odbiorców i nie wysyłać np. ofert dotyczących produktów dla młodzieży do osób dojrzałych.

W zaawansowanych platformach e-commerce możliwe jest zbieranie szczegółowych danych dotyczących np. przeglądanych produktów, historii zakupów czy struktury koszyka i wykorzystywanie ich w procesie sprzedaży. Na ich podstawie możliwe jest wysyłanie do klienta spersonalizowanych zapytań ofertowych czy akcji promocyjnych. Klient nie otrzymuje również nachalnych, niepasujących do jego profilu zakupowego reklam. Wszystko to przekłada się na lepsze wyniki sprzedaży oraz wyższą lojalność klientów wobec sklepu/platformy B2B.

Zobacz przykład oferty i szaty graficznej dopasowanej do preferencji użytkownika:

Podsumowanie

E-commerce to trudna dziedzina handlu, w której drobny błąd może sprawić, że klienci będą masowo opuszczać stronę danego sprzedawcy. Jeśli jednak wszystko jest zaprojektowane z należytą starannością, a produkt jest dobrej jakości – sprzedawca ma duże szanse na sukces. Obecne trendy stawiają w centrum komfort użytkownika i wyjątkowe wrażenia estetyczne podczas przeglądania platform. W efekcie tych zabiegów sklep internetowy lub platforma B2B ma szansę wyróżnić się wśród konkurencji, zapaść w pamięć klientów i zbudować ich lojalność, co zapewni zwiększenie sprzedaży i sukces sprzedawcy w e-commerce.

Porozmawiajmy o wdrożeniu w Twojej firmie

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat wdrożenia platformy inTradus Enterprise SaaS w swojej firmie? Wypełnij poniższy formularz, a my oddzwonimy do Ciebieumówimy konsultację.

Wyrażam zgodę na zbieranie i przetwarzanie moich danych osobowych przez firmę inSolutions spółka z ograniczoną odpowiedzialnością sp.k. w celu odpowiedzi na wysłane przeze mnie zapytania i udzielenia mi informacji handlowych na temat produktów i usług firmy inSolutions.